Blog Layout

Voor de mariniers en het milieu

Marcel Hendriks • jun. 15, 2018
De voorgenomen verhuizing van de marinierskazerne in Doorn naar Vlissingen stuit op veel weerstand. Dat het Korps naar het uiterste puntje van Nederland wordt gestuurd, is slecht voor de werving en de uitstroom. Dat schaadt het Korps. Dat dat bij de besluitvorming in 2012 onvoldoende is onderkend, is Defensie aan te rekenen.

Er is nog een andere reden om de voorgenomen verhuizing nog eens kritisch tegen het licht te houden. Een militair is waarschijnlijk de meest energieke werknemer die er bestaat. Niet alleen wat daadkracht betreft maar ook in harde cijfers. Jan Soldaat gebruikt gemiddeld voor zijn werk 123 kWh per dag: dat doet niemand hem na. Dat is inherent aan het hoge energiegebruik van zijn tools of trade en de wereldwijde inzet; Qua Patet Orbis. En dat wordt nog meer. In Vlissingen blijven de mariniers voor veel opleidingen en trainingen toch afhankelijk van centraler gelegen lokaties. Hoeveel extra transportbrandstof daar voor nodig is, is onduidelijk. Niet zo vreemd omdat Defensie zo-wie-zo slecht zicht heeft op waar de enorme hoeveelheid energie die het gebruikt, aan opgaat.  

En als Defensie te zijner tijd daarover in het Jaarverslag rapporteert, zal veel energie ook nog buiten de boeken blijven. Namelijk de enorme hoeveelheid brandstof die elke militair dagelijks verbrandt in het woon-werkverkeer. Veel meer dan de gemiddelde Nederlander. Met een Korps met de hoofdvestiging in Vlissingen, zal de ijzervreter nog meer een kilometervreter worden. Naar Vlissingen verhuizen? De meeste mariniers kijken wel link uit. Met een pennenstreek wordt je weer overgeplaatst naar een andere defensielocatie. Zo blijft je bezig. Beter centraal blijven wonen!

Bedrijven en instellingen hebben mobiliteitsplannen om hun woon-werkverkeer terug te dringen. Aan de tafel "Mobiliteit" van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat spant Nederland zich in om tot een Nationaal Energie en Milieuplan te komen. Waar Nederland al jaren zijn best doet om het fileleed te bestrijden en de uitstoot van het wegverkeer terug te dringen, doet Defensie blijkbaar niet mee. De oproep om de kazerne in Doorn niet te sluiten, is terecht. Hopelijk komen de bewindslieden ook tot die conclusie: voor de mariniers en het milieu.
Share by: