Er is geen reden om de zorgvuldigheid van het Materieel Planning Proces geweld aan te doen. En voldoende tijd om na te denken hoe de mobiliteit van het nieuwe luchtverdedigingssysteem het beste kan worden gerealiseerd. Nederland beschikt over een unieke automotive kennisindustrie. Die zou daar graag haar tanden eens inzetten.
Een herinnering voor de Staatssecretaris van Defensie
In het overleg met de Vaste Commissie Defensie op 4 februari 2020 heeft Staatssecretaris Visser de Kamer toegezegd dat bij alle brieven over grote materieelprojecten er expliciet aandacht zou zijn voor de noodzaak minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Dat is wel gebeurt in de A-brief Vervanging hulpvaartuigen CZSK in de B-brief Vervanging M-fregatten. Maar nu
niet. Het gold toch niet alleen voor zeesystemen?
In de energieparagraaf kunnen de denkrichtingen worden geformuleerd waarlangs Defensie de mogelijkheden wil verkennen om met een nieuwe behoeftestelling bij te dragen aan de ambities in de Defensie Energie en Omgeving Strategie: minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Meest voor de hand liggende onderwerpen zijn in dit geval mobiliteit en energie-opwekking. Maar er zijn wellicht ook andere mogelijkheden.
Wil de Staatssecretaris dat alsnog rechtzetten en de Kamer een nieuwe brief sturen waarin dat wel gebeurt?