Blog Layout

Luchtverdediging langs velden en wegen.

Marcel Hendriks • sep. 10, 2020

Met een herinnering voor de Staatssecretaris

Op 8 september ontving de Kamer de A-brief met de behoeftestelling om tot een nieuw Medium Range Air Defence (MRAD) systeem te komen. Het vervangende systeem bestaat uit lanceerinstallaties, raketten en opleidings- en trainingsfaciliteiten. Het nieuwe wapen moet kleinere en snellere doelen op grotere afstand kunnen onderscheppen dan het huidige systeem (NASAMS). Daarboven moet het op het moderne gevechtsveld meer mobiliteit, flexibiliteit en snelheid hebben dan het huidige. Dat laatste gaat volgens de A-brief gebeuren vanuit het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen. Dat om bij te dragen aan de familievorming en zo het aantal typen voertuigen te beperken. De brief is echter niet duidelijk of dat met de nu beschikbare voertuigen gaat of dat er extra voertuigen bij komen.

Defensie moet nadenken over de mobiliteit van het nieuwe luchtverdedigingssysteem.
 
Gebruik van bestaande voertuigen klinkt logisch en doortastend maar zo gaan behoeftestelling en realisatie wel erg snel op één hoop. Het Defensie Materieel Planning Proces moet er juist voor zorgen dat dat in A-, en B-fase gescheiden blijft. Los daarvan is "familievorming" ook niet zaligmakend; het is geen doel maar een middel. Als Defensie serieus werk wil maken van de eigen doelstelling om in 2030 en in 2050 respectievelijk 20% en 70% minder fossiele brandstoffen te gebruiken dan vereist introductie van een nieuwe MRAD-systeem ook een grondige analyse van de transportbehoefte; hoeveel voertuigen en soorten vracht, hoeveel verplaatsingen, aantal kilometers, snelheid, etc. De uitkomst kan zijn dat dat met de gangbare militaire voertuigen kan maar ook dat andere oplossingen veel effectiever zijn. Nieuwe voertuigen met ADV-technologie (Alternative Drive Vehicle) zouden hiervoor beter geschikt kunnen zijn dan de gangbare voertuigen.

Er is geen reden om de zorgvuldigheid van het Materieel Planning Proces geweld aan te doen. En voldoende tijd om na te denken hoe de mobiliteit van het nieuwe luchtverdedigingssysteem het beste kan worden gerealiseerd. Nederland beschikt over een unieke automotive kennisindustrie. Die zou daar graag haar tanden eens inzetten.  

Een herinnering voor de Staatssecretaris van Defensie

In het overleg met de Vaste Commissie Defensie op 4 februari 2020 heeft Staatssecretaris Visser de Kamer toegezegd dat bij alle brieven over grote materieelprojecten er expliciet aandacht zou zijn voor de noodzaak minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Dat is wel gebeurt in de A-brief Vervanging hulpvaartuigen CZSK in de B-brief Vervanging M-fregatten. Maar nu
niet. Het gold toch niet alleen voor zeesystemen?

In de energieparagraaf kunnen de denkrichtingen worden geformuleerd waarlangs Defensie de mogelijkheden wil verkennen om met een nieuwe behoeftestelling bij te dragen aan de ambities in de Defensie Energie en Omgeving Strategie: minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Meest voor de hand liggende onderwerpen zijn in dit geval mobiliteit en energie-opwekking. Maar er zijn wellicht ook andere mogelijkheden.
    
Wil de Staatssecretaris dat alsnog rechtzetten en de Kamer een nieuwe brief sturen waarin dat wel gebeurt?

foto Defensie: een NASAMS lanceerinstallatie

Share by: