Blog Layout

Het einde van zware wapens?

Marcel Hendriks • mrt. 15, 2013
Afnemende energiezekerheid gaat een gamechanger worden

n de Militaire Spectator nr 2 2013 is het artikel "Het einde van zware wapens?" opgenomen. In het artikel van Marcel Hendriks Vettehen (Energie voor Inzet) wordt onderzocht op welke wijze de energiezekerheid bij expeditionair landoptreden kan verbeteren. Hieronder volgt een korte samenvatting.

De reserves conventionele olie nemen af en alternatieven zijn niet zomaar voorhanden. Door de toenemende schaarste zal energie steeds duurder worden en op den duur een veiligheidsrisico worden. Het vinden van oplossingen wordt extra bemoeilijkt door de noodzaak de komende eeuw de gemiddelde temperatuur met niet meer dan 2 graden te laten stijgen. Deskundigen voorzien dat de afnemende energiezekerheid voor Defensie een game changer gaat worden. In het artikel "Het einde van zware wapens?" onderzoekt de auteur langs de lijn Energie-Techniek-Wapensystemen op welke wijze de energiezekerheid bij expeditionair landoptreden het beste kan verbeteren. 

Energie

Voor expeditionair landoptreden wordt bijna uitsluitend diesel als brandstof gebruikt. Met de over grote afstanden aangevoerde brandstof wordt met dieselgeneratoren op de compound elektrische energie opgewekt en worden de brandstoftanks van de voertuigen gevuld. Welke alternatieve brandstoffen/energie zijn het meest geschikt om diesel te vervangen? In aanmerking komen de ter plekke opgewekte duurzame energie, biobrandstoffen, vloeibaar aardgas, waterstof en synthetische brandstoffen. De alternatieven worden getoetst aan de criteria beschikbaarheid, transportrisico, kosten en de gevolgen voor het klimaat. De auteur komt tot de conclusie dat biobrandstoffen, hoewel beperkt beschikbaar, het beste alternatief zijn.

Techniek

Bijna alle wiel- en rupsvoertuigen worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Ook in de industrie en bij nutsvoorzieningen leveren dieselmotoren meestal de grote mechanische vermogens. De mogelijkheden om verbrandingsmotoren nog energie-efficiënter te maken, lijken echter beperkt. Bij de opwekking, distributie en toepassing van elektriciteit zijn echter grote stappen vooruit gezet. Nu al is de kwh-prijs van elektrische energie lager dan hetzelfde vermogen dat door een verbrandingsmotor wordt geleverd. De trend van verbrandingsmotor naar elektromotor wordt "elektrificering" genoemd. Een ontwikkeling die bij de Krijgsmacht nog moet beginnen.

Wapensystemen

Elektrificering maakt het mogelijk efficiënter met de beschikbare brandstof om te gaan. De voertuigen die vanaf de compound opereren kunnen echter niet elektrisch rijden tenzij ze heel veel lichter worden. Dat is met de bestaande wapensystemen niet mogelijk omdat ze voor hun inzet te afhankelijk zijn van zware bepantsering. De trend naar steeds zwaardere landsystemen moet naar mening van de auteur worden doorbroken door andere wijzen van inzet te ontwikkelen. Lichte elektrische transportmiddelen bieden welliswaar minder bescherming maar zijn flexibeler, wendbaarder en minder gemakkelijk te detecteren. Voor een deel kunnen ze zelfs in hun eigen energie voorzien. De persoonlijke uitrusting zoals nu wordt ontwikkeld in het kader van het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) moet wellicht worden aangevuld met een eigen persoonlijk vervoermiddel: een e-motorbike.

 
Share by: