Blog Layout

Een duurzaam kamp? Ja dat kan!

Marcel Hendriks • sep. 15, 2017
Een ambitie voor 2030 die nu al kan worden gerealiseerd

Op 21 september vond in Rijswijk het symposium "Powering Future Operations" plaats. Een interne defensie bijeenkomst voor beleidsmakers en betrokkenen die zich bogen over de vraag hoe de krijgsmacht kan inspelen op de energietransitie van fossiel naar alternatieven. En ook hoe de krijgsmacht kan bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. In het plenaire gedeelte werden de grote lijnen geschetst door onder andere de plv- CDS en de D-DMO. In het middagprogramma waren er parallelsessies waar dieper op specifieke onderwerpen werd ingegaan. 

In de parallelsessie "Een duurzaam kamp? Ja dat kan!" schetste de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) hoe Defensie de ambitie in de Operationele Energiestrategie om in 2030 op een compound 50% van de benodigde energie duurzaam op te wekken, kan realiseren. Met technieken en systemen die nu al beschikbaar zijn; grotendeels te leveren door Nederlandse kennisinstituten en bedrijven. Om dat te doen, is een drieslag nodig.

  • Reduceer de energiebehoefte met 40% door anders te bouwen en te koelen, door het gebruik van gepreserveerde voeding, door de introductie van onder andere energie-efficiënte verlichting, sanitair en wasmachines.
  • Vervijfvoudig de opwekking van duurzame energie (t.o.v. van 5% in Mali) door naast zonnepanelen ook zonneboilers en "kite-power" (winnaar van de Defensie Innovatie Competitie 2016) toe te passen. Om op dergelijke schaal duurzame energie te kunnen gebruiken, is wel aanvullende batterij-opslag nodig. Dat kan voor een deel door al het interne transport op de compound elektrisch te maken.
  • Verhoog de efficiëntie van de energie-opwekking met 20% door combinaties van dieselgenerator en batterijpakket of door meerdere dieselgeneratoren in parallelbedrijf te hebben. Op grotere kampen kan hoogspanning voor transport en distributie worden toegepast. Pas energiemanagementsystemen toe om opwekking, transport en gebruik optimaal op elkaar af te stemmen.

De te gebruiken technieken en systemen zijn beschikbaar en hebben hun weg naar de markt al gevonden. Ze zijn te vinden op bouwplaatsen, afgelegen mijn- en produktiecomplexen, festivalterreinen, op wind- en zonneparken, op daken van consumenten en bedrijven, en zelfs al op compounds van andere NATO-landen. Lokale overheden zetten in op verplicht elektrisch transport in de binnensteden en de auto-industrie zet alles op alles om dat mogelijk te maken.

Mogelijk met een goed plan en noodzakelijke financiële middelen

De ambitie om in 2030 op een compound de helft van alle energie duurzaam op te wekken, kan dus nu al worden gerealiseerd. Het jaar 2030 lijkt nog ver weg maar urgentie is geboden. Voorwaarde voor realisatie is wel dat alle maatregelen in samenhang worden genomen - losse verbeteringen leiden snel tot suboptimale en mogelijk contraproductieve uitkomsten - en dat er voldoende geld beschikbaar komt. Dat laatste moet mogelijk zijn nu er meer geld aan Defensie is toegezegd. Bovendien verdienen zulke investeringen zich snel terug omdat er aanzienlijk minder brandstof hoeft te worden aangevoerd.

Dat het mogelijk is om al vòòr 2030 50% van de elektrische energie op een compound duurzaam op te wekken, is goed nieuws maar nog maar een deel van de uitdaging. De opgevoerde brandstof wordt namelijk niet alleen gebruikt om elektriciteit op te wekken maar ook door de operationele voertuigen die vanaf het kamp worden ingezet. Maar first-things-first en begin met de dingen die nu al kunnen: realiseer een duurzaam kamp. 

Aan het tot stand komen van de presentatie "Een duurzaam kamp? Ja dat kan!" hebben meegewerkt Siemens, DNV-GL, TNO, Bredenoord en TOEPS.The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.
Share by: