Blog Layout

Defensie gaat biobrandstoffen gebruiken

Marcel Hendriks • okt. 01, 2018
De diesel voor voertuigen, binnenvaart en railtransport bevat in Nederland, zoals ook in de andere Europese landen, verplicht 8,5% biobrandstoffen; dat moet in 2020 16,4% zijn. Defensie maakt tot nu toe geen gebruik van biobrandstoffen maar dat gaat veranderen. In overeenstemming met de regelgeving gaat Defensie de brandstof voor de wiel- en rupsvoertuigen bijmengen met biobrandstoffen. Invoering daarvan is nog wel afhankelijk van de certificering van de logistieke keten van Defensie door de Nederlandse Emissie Autoriteit.  

Gelet op het internationale karakter van de zee- en luchtvaart gelden daar (nog) geen verplichtingen. Toch kijkt Defensie naar het gebruik van biomarinediesel en biokerosine. De marine doet dit jaar een proefneming aan boord van Zr.Ms. Snellius. Het schip vaart met een mengsel van 30% HVO (Hydrotreated Vegtable Oil) en fossiele brandstoffen. Er zijn ook proefnemingen gedaan met een Aztazou gasturbine. De Aztazou's staan aan boord van de mijnenjagers van de Alkmaar-klasse. De resultaten zijn positief. Definitieve besluitvorming is er nog niet maar de Marine overweegt een vlootbrede invoering van 10% biobrandstoffen. Meer bijmengen is technisch mogelijk maar nog niet verenigbaar met NATO-afspraken. Ook de luchtmacht experimenteert met het gebruik van biokerosine. In het kader van de Friese Elfwegentocht vloog een op de vliegbasis Leeuwarden gestationeerde F16 begin juli twee weken met een mengsel met 5% biokerosine. Brede invoering van biokerosine bij de luchtmacht stuit echter nog op de beperkte verkrijgbaarheid en de hoge kosten.

Omdat er in de maritieme sector geen verplichting bestaat om biobrandstoffen bij te mengen, is het aandeel biobrandstoffen nog klein. Schaalvergroting is noodzakelijk om de prijs te kunnen laten zakken naar een niveau waar meer reders kunnen instappen. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf GoodFuels maakt zich daar sterk voor en levert inmiddels aan diverse bedrijven waaronder de Rijksrederij. GoodFuels levert ook de brandstof voor de proefneming aan boord van Zr.Ms. Snellius. De HVO wordt gemaakt van afgewerkt frituurvet en wordt op de Maasvlakte geproduceerd in de daarvoor speciaal gebouwde Neste raffinaderij. Door het gebruik van duurzame en niet met de voedselketen concurrerende biobrandstof wordt 75% tot 90% CO2-uitstoot bespaart. Daarnaast is er minder vervuiling door SOx, NOx en Particulate Matter.     

Dat Defensie het gebruik van duurzame biobrandstoffen nu actief nastreeft, is goed nieuws. Het draagt bij aan de doelstellingen in de Operationele Energiestrategie om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen: 20% minder in 2030 en 70% minder in 2050.

Geschikte grondstoffen - uit landbouwgewassen of uit dierlijke vetten/afgewerkte oliën - zijn echter nog onvoldoende beschikbaar om de fossiele brandstoffen substantieel te vervangen. Daarvoor zijn ook zogenaamde geavanceerde biobrandstoffen nodig zoals uit algen, afvalstromen uit bos- en landbouw, rioolslib e.d. Wanneer die grondstoffen technisch en commercieel beschikbaar komen en van Europese bodem zijn - Nederland heeft de meest productieve agrarische sector ter wereld en dus ook veel landbouwafval -, draagt dat ook bij aan de energiezekerheid van Nederland en haar krijgsmacht. GoodFuels is ook actief betrokken bij initiatieven om die geavanceerde biobrandstoffen te ontwikkelen.

Door nu HVO-brandstoffen te gaan gebruiken, wordt Defensie partner in de keten van kennisinstituten, marktpartijen, raffinaderijen, leveranciers van biomassa en afnemers van biobrandstoffen. Door gezamenlijk op te trekken kunnen bestaande biobrandstoffen de concurrentie met fossiele brandstoffen steeds beter aan. Maar die keten is ook noodzakelijk om de broodnodige geavanceerde brandstoffen verder te ontwikkelen. Dan kan het aandeel biobrandstoffen verder toenemen en nog meer bijdragen aan het milieu en de energiezekerheid.
Share by: