Blog Layout

Vervanging AMBVs: een DMP-brief met een primeur.

Marcel Hendriks • mei 14, 2019
Met de D-brief “Vervanging mijnenbestrijdingscapaciteit” komt de broodnodige vervanging van de Alkmaarklasse mijnenbestrijdingsvaartuigen (AMBV) een stap dichterbij. Wat opvalt, is dat de nieuwe schepen een stuk groter worden dan de AMBVs. Dat kan omdat de nieuwe schepen het mijnengevaarlijke gebied zelf niet meer in gaan en is nodig om voldoende dek-oppervlakte te hebben voor de verschillende op afstand bestuurbare drones. Ook voor de bemanning biedt een groter schip meer comfort en een betere accommodatie .

De D-brief heeft een opmerkelijke primeur. Voor het eerst is er bij een nieuw wapensysteem serieus aandacht voor het brandstofverbruik en vindt toetsing aan de Operationele Energiestrategie plaats. De D-brief onderkent dat een veel groter schip leidt tot een groter brandstofverbruik. En dat dat op gespannen voet staat met de Operationele Energiestrategie (OES). Maar ook dat een groter brandstofverbruik acceptabel is wanneer Defensie dat strategische onvermijdelijk vindt. Om de OES toch enigszins recht te doen, streeft Defensie er nadrukkelijk naar het brandstofverbruik slechts 2 keer groter te laten worden ondanks dat de nieuwe schepen een aantal malen groter worden dan de huidige AMBVs. Dat moet mogelijk worden met moderne efficiënte motoren, energiebesparende maatregelen en later toe te passen nieuwe technologieën.

De huidige AMBVs hebben een verbruiksnorm van 5 ton brandstof voor een dag op zee. Dat zou voor de nieuwe schepen dus 10 ton voor elke "zeedag" moeten worden. Dat is een uitdaging voor een schip met een waterverplaatsing van mogelijk tegen de 3500 ton. De Tweede Kamer stelde over de D-brief daarom terecht een aantal kritische vragen; welke energie-opties zijn er beoordeeld, was het brandstofgebruik een gunningscriterium, is innovatie op het gebied van energiegebruik overwogen, etc? Maar werd van de antwoorden niet veel wijzer. Dat suggereert dat Defensie het zelf ook nog niet precies weet,hoe? Succes staat mogelijk ook onder druk omdat het Belgische ministerie van Landsverdediging - dat de leiding heeft in het dossier - zelf nog geen met de OES te vergelijken beleid heeft. Het kan andere prioriteiten hebben.

De ambities in de OES komen ook dichterbij wanneer België en Nederland besluiten de nieuwe schepen standaard te bunkeren met duurzame biobrandstoffen. Na de geslaagde proefnemingen van vorig jaar, ligt het voor de hand om dat te doen. 

De afgelopen weken hebben diverse instanties hun zorgen uitgesproken over de geringe bijdrage van de Nederlandse maritieme sector nu voor de bouw is gekozen voor de Franse Naval group. Wellicht ziet Defensie kansen om bij de inspanningen het brandstofverbruik te verminderen wel Nederlandse kennisinstituten en bedrijven in te schakelen. 

Als Defensie werk wil maken van de Operationele Energiestrategie, is het noodzakelijk om daar in de DMP-fase al naar te kijken. Om zo een evenwichtige afweging te kunnen maken tussen brandstofgebruik en slagkracht. Bij de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit is dat voor het eerst nadrukkelijk gebeurt. Dat is een compliment voor de opstellers van de brief. Niet alleen belangrijk voor realisering van deze behoeftestelling maar ook als "lat" voor toekomstige projecten. Nieuwe behoeftestellingen waarin in de DMP-fase het brandstofverbruik nadrukkelijk aan de orde komt, dragen in brede zin bij aan een veiliger wereld. 
Share by: