Blog Layout

Brandstofverbruik JSF: halve waarheid en hele leugen!

Marcel Hendriks • dec. 02, 2021

In de turbulente besluitvorming rond de aanschaf van de F35/JSF heeft het brandstofgebruik geen grote rol gespeeld. Hoeveel brandstof de JSF gebruikt en hoeveel méér dan de F16, is een goed bewaard geheim gebleven. Desgevraagd antwoordde de minister de Tweede Kamer in 2008: "Het brandstofverbruik van de F35 (JSF) kan onder bepaalde vliegomstandigheden hoger liggen dan dat van de F-16". Dat is hetzelfde als beweren dat een Rolls Royce onder bepaalde rijomstandigheden, méér brandstof gebruikt dan een Opel Kadet. Dat Defensie hier doelbewust voor een dooddoener heeft gekozen, maakt van de halve waarheid, een hele leugen.


Nu zijn er een groot aantal variabelen die per missie bepalen hoeveel brandstof er nodig is. Daar kun je je inderdaad gemakkelijk achter verschuilen. Maar een goede objectieve meetlat is het maximale motorvermogen. Die van de JSF is 1,6 keer groter, dan die van de kleinere en lichtere F16. Dat dat een bruikbare meetlat is, blijkt uit een artikel in het Noorse dagblad Dagsavisen. Dat concludeert dat waar de F16 voor een bepaalde missie 3.500 ltr. per uur gebruikt, de JSF 5.600 ltr. per uur, nodig heeft. Dat is inderdaad 1,6 keer meer. Dat wist de Luchtmacht in 2008 natuurlijk ook wel.


Dat de grotere en zwaardere JSF veel meer brandstof nodig heeft dan de F16, is ook logisch want in termen van energie-efficiency is er, in tegenstelling tot de burgerluchtvaart, de afgelopen decennia weinig vooruitgang geboekt. De noodzaak om straalmotoren voor jachtvliegtuigen compact te houden, maakt het moeilijk om ze zuiniger te maken. De Verenigde Staten investeert daarom al jaren in Adaptive Engine Technology om het brandstofgebruik van jachtvliegtuigen terug te dringen. Of dat veel gaat opleveren?


De JSF motoren verbruiken niet alleen veel brandstof, maar worden mogelijk in het gebruik, zeker onder extreme omstandigheden, te zwaar belast. Dat leidt tot extra onderhoud en een lagere beschikbaarheid. De extra slijtage aan de vanaf Leeuwarden vliegende JSF'n, wijt Defensie vooralsnog aan de toplaag van de start- en landingsbaan. Maar wat je daar van moet geloven? In Amerika wordt al gesproken over ingrijpende modificaties om de problemen de baas te worden; zo mogelijk een hele nieuwe motor ontwikkelen. Dat gaat dan opnieuw enorm in de papieren lopen. 

   

Mogelijk is er op goede gronden indertijd voor de JSF gekozen. Maar met de halve waarheid die Defensie de Tweede Kamer in 2008 op de mouw heeft gespeld - en daarmee wegkwam -, is Nederland tekort gedaan. Hopelijk is de bestuurscultuur bij Defensie inmiddels wel zodanig veranderd, dat leugentjes om (defensie)bestwil, nu uit den boze zijn.


https://nationalinterest.org/blog/buzz/next-threat-stealth-f-35-global-warming-92931

https://www.airforcemag.com/pratt-pushes-alternative-to-new-adaptive-engine-for-f-35/

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/04/21/f-35%E2%80%99s-uit-voorzorg-aan-de-grond

 Foto Defensie

Share by: