Blog Layout

GoodFuels Marine: biobrandstoffen voor Defensie

Marcel Hendriks • dec. 15, 2016
Video GoodFuels Marine: duurzame biobrandstoffen voor de maritieme sector
De nieuwste generatie biobrandstoffen als alternatief voor fossiele brandstoffen

Duurzame biobrandstoffen zijn brandstoffen die geproduceerd worden uit rest- en afvalstromen uit de bosbouw en landbouw. In het wegtransport worden biobrandstoffen al gebruikt. In Brazilië vervangt ethanol gemaakt uit rietsuiker voor een groot deel benzine: een goedkoper alternatief. In andere landen wordt het gebruik van biobrandstoffen gestimuleerd of door regelgeving afgedwongen. De "Europese richtlijn hernieuwbare energie" (RED) vertaald naar nationale regelgeving verplicht de leveranciers van brandstoffen voor het wegverkeer om 7% biobrandstoffen bij te mengen.

In de scheep- en luchtvaart wordt echter nog maar op bescheiden schaal gebruik gemaakt van biobrandstoffen. Technisch is de productie geen probleem. Biobrandstoffen voldoen aan dezelfde specificaties en kunnen als de gangbare fossiele brandstoffen worden gebruikt. Het gaat echter minder snel dan bij het wegtransport omdat de scheep- en luchtvaart mondiaal opererende sectoren zijn. Er moeten daardoor meer juridische en financiële hindernissen worden overwonnen. 

Maritieme biobrandstoffen zijn nu nog duurder dan de gebruikelijke (fossiele) scheepsbrandstoffen. Maar omdat ze veel schoner zijn, kan zonder aanvullend kosten worden gevaren in emission controled area's: zee- en kustgebieden waar strengere eisen worden gesteld aan de uitstoot van bijvoorbeeld zwaveldioxide. Gebruik van biobrandstoffen maakt het gemakkelijker om in de toekomst te voldoen aan de door de International Maritime Organisation gestelde richtlijnen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Voor de krijgsmacht is met name van belang dat met het gebruik van biobrandstoffen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd: de doelstelling van de "Operationele Energiestrategie" zoals die door Minister Hennis begin 2016 aan de Tweede Kamer is aangeboden. Daarnaast wil Defensie de belasting op het milieu verminderen en haar maatschappelijke verantwoording nemen. De Amerikaanse Marine heeft in middels een "Great Green Fleet" vlootverband op zee waarmee ervaring wordt opgedaan met het gebruik van brandstoffen die bestaan uit een mix van fossiele brandstof en geavanceerde biobrandstof. Ook de Italiaanse Marine onderzoekt met het Flotta Verde project het gebruik van biobrandstoffen voor de vloot. 

GoodFuels Marine

Het Nederlandse bedrijf GoodFuels Marine ontwikkelt een markt voor niet-fossiele scheepvaartbrandstoffen. Het wordt daarbij geholpen door diverse stakeholders uit de maritieme sector, de bio-based economy en de overheid. Om de duurzaamheid van geleverde brandstoffen te garanderen wordt GoodFuels Marine ondersteund door een raad van onafhankelijke experts op het gebied van duurzaamheid. Een aantal bedrijven en instanties zoals Boskalis, Dutch Dredging en Port of Amsterdam maken al gebruik van biobrandstoffen van GoodFuels Marine. Ook de Rijksrederij die valt onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, vaart al met door GoodFuels Marine geleverde biobrandstoffen zonder enige operationele bijkomstigheid.

GoodFuels Marine kan ook aan Defensie leveren. De te leveren brandstof voldoet aan de F76 eisen die de NATO stelt. Wanneer de Koninklijke Marine met een mix van fossiele brandstoffen en biobrandstoffen vaart, wordt de krijgsmacht minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. Defensie geeft daarmee ook invulling aan het uitgangspunt om waar mogelijk duurzaam in te kopen. Door gebruik te maken van biobrandstoffen van GoodFuels Marine krijgt Defensie bovendien toegang tot een technische-logistieke keten die de eigen kennisbasis versterkt en draagt het bij aan een markt waarin biobrandstoffen kunnen concurreren met fossiele brandstoffen. 
Share by: