Blog Layout

Energiezuinige Hr.Ms. Holland "schip van het jaar

f58c478d18061c5393867150d888347c8b7a00a9 • nov. 15, 2012
Hr.Ms.Holland schip van het jaar

Hr. Ms. Holland, het eerste schip van een serie van vier nieuwe schepen voor de Koninklijke Marine, heeft op 8 november op het jaarlijkse Maritime Awards Gala in Rotterdam van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied de "Schip van het jaar" prijs gekregen. De prijs is toegekend met name vanwege het baanbreken concept dat de Holland-klasse onderscheidt van voorgaande series marineschepen.

De schepen van de Hollandklasse zijn bedoeld voor wereldwijde patrouille-opdrachten zoals de Koninklijke Marine nu uitvoert in het Caraïbische gebied en voor de Somalische kust. Het schip heeft een relatief kleine bemanning van 50 marinemensen. Dat is mogelijk door de zeer innovatieve geïntegreerde mast met daarin sensor, communicatie-, en radarsystemen, het eenmansbrugconcept, de commandocentrale die direct achter de navigatiebrug ligt en de onbemande technische centrale.

Bouwen voor de toekomst met een energie-efficiënt ontwerp 

De Holland-klasse is volgens de jury ook erg energie-efficient. In tegenstelling tot andere marineschepen heeft de Holland een relatief bescheiden maximum snelheid van de 20 knopen. Het mogelijk gemis aan topsnelheid wordt gecompenseerd door de geavanceerde sensoren waarmee in een vroegtijdig stadium kan worden gereageerd. Wanneer pure snelheid nodig is om bijvoorbeeld drugsbootjes of piraten te stoppen, kan de helikopter worden ingezet of kunnen vanaf de achtersteven eigen snelle boten worden gelanceerd.

Ook de configuratie van de voortstuwings- en energieopwekkingsinstallaties is ingericht op een zo laag mogelijk energiegebruik. Tot een snelheid van circa 10 knopen vaart de Holland op elektromotoren die direct met de tandwielkasten verbonden zijn. De elektrische energie wordt geleverd door 3 dieselgeneratoren die ook het scheepsnet voeden. Bij snelheden boven de 10 knopen drijven de twee MAN 5400 kW dieselmotoren direct de schroefassen aan. Door de combinatie van een beperkte maximale snelheid en een hybride voortstuwingsinstallatie is het schip erg energie-efficient. De Holland kan daardoor lang op zee blijven zonder een haven aan te doen of te laden uit een tanker. 

Het ontwerp van de Holland-klasse is tot stand gekomen door de unieke samenwerking tussen Defensie, kennisinstituten en de industrie.

Link naar het artikel "The new Dutch Patrol Ship" zoals is gepresenteerd door KTZT Hendriks Vettehen en KLTZ Knipping op de International Naval Engineers Conference (INEC) in 2008. 
Share by: