Blog Layout

Defensie verwerft nieuwe hybride sleepboten

Marcel Hendriks • jan. 15, 2014
Nieuwe sleepboten voor de Nederlandse en Zweedse marine

Defensie heeft met Damen Shipyards een contract getekend voor de levering van 5 sleepboten: 3 voor de Nederlandse marine (type ASD 2810 hybrid) met een hybride voortstuwing en 2 voor de Zweedse marine (type ASD 3010 ICE) die ook bij zware ijsgang kunnen varen. Voor de fijnproevers: "ASD" staat voor Azimuth Stern Drive; schroeven die 360 graden kunnen draaien en daarmee voor extra manoeuvreerbaarheid zorgen. 

De technische kant

De Nederlandse hybride voortstuwing bestaat uit een combinatie van dieseldirecte en een dieselelektrische aandrijving. Dankzij een aanzienlijk batterijpakket kan de sleepboot zelfs enige tijd 7 knopen varen zonder draaiende dieselmotor. Hybride oplossingen zijn erg geschikt voor sleepboten omdat alleen in de relatief korte tijd dat de sleepboot daadwerkelijk sleept of maximale snelheid vaart, het volle vermogen met dieseldirecte aandrijving nodig is.

Sleepboten met een hybride voortstuwing zijn circa 10% duurder dan conventionele sleepboten maar er wordt 10% tot 30% bespaard op de brandstofkosten. Ook de emissie van de uitlaatgassen (SOx, COx, roetdeeltjes) wordt aanmerkelijk terug gedrongen. De nieuwe sleepboten worden in 2015 en 2016 geleverd en vervangen de sleepboten van de Lingeklasse. Vervanging is mede noodzakelijk omdat door de introductie van steeds grotere schepen zoals Zr.Ms. Karel Doorman, er sleepboten nodig zijn met meer trekkracht dan de huidige.

De keuze voor hybride in een bredere context

Dat Defensie bewust kiest voor een extra investering in een hybride voortstuwing om op de brandstofkosten te besparen, past in het "In het belang van Nederland" aangekondigde beleid om in de verwervingsfase al tot een betere afstemming te komen tussen investering en exploitatie. Dat de nieuwe sleepboten "schoner" zijn dan de oudere sleepboten is een mooie "bijvangst" voor het aan Den Helder grenzende Waddengebied.

Met een bewuste keuze voor energiebesparende oplossingen, speelt Defensie ook in op de binnenkort te verschijnen Operationele Energie Strategie. Een strategie die er op gericht zal zijn om Defensie minder afhankelijk te maken van vloeibare fossiele brandstoffen. Defensie is bovendien een van de eerste "reders" die hybride sleepboten in de vaart gaat nemen. Daarmee geeft Defensie aan te willen bijdragen aan een schoner milieu en invulling te willen geven aan het Nationaal Energie Akkoord. Bovendien wordt geanticipeerd op de steeds strengere eisen die havenautoriteiten stellen aan de kwaliteit van de uitlaatgassen.
Share by: