Blog Layout

Hr.Ms. Tromp, voorjaar 1996.

Marcel Hendriks • mrt. 13, 2021
Voorjaar 1996 neemt Hr. Ms. Tromp deel aan een grote NAVO oefening op de Noord-Atlantische oceaan. Maar het is al 10 dagen stormachtig weer en de oefening zakt een beetje in. De Tromp krijgt opdracht om naar Noorwegen te varen om twee Noorse leden van de oefenstaf af te zetten; in een klein plaatsje aan het einde van een fjord. Een hele verademing na 10 dagen slingeren en stampen. De bemanning geniet van de paar uur rust en het prachtige uitzicht. Rond het middaguur komt het einde van het fjord in zicht en doemt het dorpje op. Van de wal vertrekt een bootje om onze Noorse collega's af te halen. "Beide assen stop", "Beide assen stop ingesteld".
 
"Commandant, bakboord spoed volgt niet". "TC hier brug, waarom volgt bakboord spoed niet?" "Brug, TC er zijn al twee man naar achteren".
 "TC, Brug overgaan op bakboord handbediening VSI".
 Met stuurboordas "achteruit" wordt de snelheid verminderd. 
"Brug hier TC, kunnen niet over op handbediening VSI". Een snelle blik over en weer; de kade komt steeds dichterbij.
"TC hier brug, bakboord kruisvaartmachine stoppen, bakboord as op de rem ". 
"TC begrepen". We liggen nu stil maar verlijeren langzaam, de boottransfer kan beginnen.

Rond de kaartentafel kijken commandant en navigatie-officier op de kaart. Er is hier te weinig ruimte om op één as te draaien. Geen sleepboten beschikbaar om ons daarbij te helpen. Ankeren gaat niet, zelf hier vlak voor de kade is het veel te diep. De commandant wijst op een breder stuk in het fjord, 5 mijl terug. "Daar kunnen we draaien". "HTD kunnen we snel weer over bakboord as beschikken? "Geen idee, we weten niet wat er aan de hand is". "Ok, dan gaan we achteruitvaren. Een extra lange kabel wordt aan de manoeuvreer microfoon aangesloten. De commandant trekt zijn syntex jas aan, zet zijn pet op, klusband onder de kin en loopt naar het seindek. Daar heeft hij beter zicht op het achterschip.  Zodra de sloep met de Noorse collega's is afgestoken, klinkt het rustig "Stuurboord Langzaam Achteruit, roer stuurboord aan boord". Hr.Ms. Tromp komt in beweging en begint aan haar reis achteruit. Als stuurboord as ook maar geen kuren krijgt!

Eenmaal gedraaid en weer veilig op open zee, zitten alle TD-kopstukken op Bureau TD. Tekeningen en hydraulische schema's van de VSI , de Variabele Spoedverstel-installatie, liggen op tafel. Niemand heeft dit eerder meegemaakt. Geen idee wat er aan de hand is. De deur gaat open en de commandant vraagt of we al wat weten.... "eh..., nee, we tasten nog in het duister". "Ok, ik hoor het wel, succes".

"Zou de noodverstelzuiger soms naar voren zijn gekomen?". "Hoe zou dat kunnen?". "Zou het met het slechte weer en de zware zeegang te maken kunnen hebben?". De noodverstelzuiger is een met een handpomp bedienbare noodzuiger waarmee de schroef met maximale spoed kan worden geblokkeerd als de as defect is en op de vang staat. Maar niemand heeft dat ooit om handen gehad. In de pompkamer VSI beweegt de Chef Voortstuwing fanatiek de zwengel van het hydrauliekpompje. Maar geen resultaat.  We koppelen de hydrauliekslang dat het pompje met de installatie verbindt af en hangen het in een emmer. De handbediening van de VSI wordt weer ter hand genomen. Na enig grommen en trillen spuit er plotseling hydrauliekolie in de emmer, begint de installatie vertrouwd te zoemen en loopt de spoedstandindicator weer terug.

Op de brug wordt het goede nieuws opgelucht ontvangen. "Had er ook alle vertrouwen in dat jullie er wel uitkwamen". "TC, brug bakboord Tyne starten en aan de lijn brengen". Als Hr.Ms. Tromp weer met beiden "100" ingesteld de oceaan opzoekt, pakt de commandant de scheepsomroep. "Attentie, hier de commandant. We hebben vandaag waarschijnlijk een nieuw record achteruitvaren neergezet. Maar de technische problemen zijn opgelost en we kunnen onze reis gewoon voortzetten. Goed gewerkt allemaal". Daar is de bemanning het mee eens: goed gewerkt allemaal.

In herinnering aan Jan Willem Kelder Vice-admiraal b.d. (1949-2021)

     
Share by: