Blog Layout

Nieuwe zuiniger motoren voor de JSF?

Marcel Hendriks • mei 15, 2012
Foto ministerie van Defensie

In Amerika is het debat over de motor voor de Joint Strike Fighter opnieuw opgelaaid. Nadat het Congress in december 2011 definitief koos voor de F 135 van Pratt & Whitney ten koste van de F 136 motor van General Electric & Rolls- Royce, wordt gevreesd dat het Pentagon via de achterdeur een nieuwe motor naar voren schuift.

Die angst wordt gevoed door de opdracht van Deputy Defense Secretary Ashton Carter aan het Air Force Research Laboratory (AFRL) om een voorlopig tijdschema te maken voor het in 2020 productierijp hebben van een motor op basis van Adaptive Engine Technology Development (AETD). Voorstanders van de F 135 motor vrezen dat wanneer de AETD-motor dan beschikbaar is, deze alsnog in de produktie van de JSF kan worden meegenomen.

Het Pentagon heeft voor het FY 2013 een bedrag van 214 mln $ gevraagd voor het AETD Program dat het ontwikkelen van zo'n motor mogelijk zou moeten maken. Met deze technologie wordt met een extra luchtstroom door de turbine het optimale werkpunt van de turbine variabel. Daarmee zou de motor 25% minder brandstof gebruiken dan de huidige generatie motoren. Voor het Pentagon is dat van groot belang omdat daarmee een stap kan worden gezet naar de doelstelling om in 2020 de efficiëncy van vliegtuigbrandstoffen met 10 % te verbeteren.

Senator Lieberman, de invloedrijke voorzitter van het subcommittee "tactical aircraft" is niet tegen het AETD program maar is mordicus tegen de ontwikkeling van mogelijk weer een alternatief voor de F135 motor. Het Pentagon ontkent dat het gaat om een doelbewuste poging om eenmaal genomen beslissing terug te draaien. Er wordt op gewezen dat AETD-technologie voor tal van vliegttypes geschikt is en dat wanneer de AETD produktierijp is, aanmerkelijk op de exploitatiekosten kan worden bezuinigd.  

bron: aviationweek.
Share by: